Урок української мови - 3 клас: "Загальне уявлення про частини основи слова"

Тема: Загальне уявлення про частини основи слова.

Мета:
- закріпити поняття про закінчення та основу слова;
- дати загальнене уявлення про те, з яких значущих частин може складатися основа слова;
- сприяти освідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів - корінь;
- досліджувати словотворчу роль префіксів і суфіксів;
- формувати вміння визначати частини основи слова;
- розвивати мовне чуття, виховувати товариські почуття.

Корекційна мета: розвиток збережених аналізаторів, збагачення словникового запасу учнів групами споріднених слів, розвиток самостійності при виконанні усних і письмових завдань.

Обладнання: картки, таблиці, предметні малюнки, запис «Звуки моря»

Хід уроку

I. Оргмомент. Ситуація успіху.

- Поміркуйте і скажіть, яким ви бачити урок? (цікавим, навчальним, проблемним).
- А якими ви уявляєте себе на уроці? (уважними, зібраними, активними, наполегливими).
- Подаруйте мені свої усмішки, а я дарую вам свою усмішку, і ми починаємо наш урок.

II. Мотивація. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

- Послухайте і скажіть, що вам нагадують ці звуки. Звучить запис «Звуки моря».
- Звуки моря
- Скажіть, які асоціації викликає у вас словосполучення «Підводний світ»?
- Рибки, корали, восьминоги.
- А хочете зануритись у підводну красу, здійснити захоплюючу подорож у підводний світ?

2. Отже, занотуємо в зошитах дату нашої подорожі:

19 листопада
Класна робота.

3. Які ви знаєте водойми? Запишіть ці слова каліграфічно правильно з’єднуючи букви. Каліграфічна хвилинка:

Річка, море, океан.

4. Про що ми говорили з вами на минулому уроці? (основу і закінчення)

- Що таке закінчення?
- Для чого служить закінчення?
- Як визначити закінчення?
- Яку частину слова ми називаємо основою ?

3. Словниковий малюнковий диктант. (1 учень біля дошки)

Запиши слова. Визнач в них основу та закінчення.

Океан, райдуга, акваріум, очерет, криниця.

- Що об’єднує всі ці слова?

- Вода.

Отже, що таке закінчення та основа слова?

Складіть і запишіть речення зі словом очерет. Усно встановіть зв'язок між словами за допомогою питань.

Наприклад. Очерет росте біля болота.

Фізкультхвилинка (сидячі).

Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились.
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім'яти.
Руки кільки раз тряхнемо
І писати знов почнемо.

III. Новий матеріал.

1. Повідомлення теми уроку.

Погляньте на дошку. Пропоную вам зі складів побудувати сполучення слів «час, ни, ти, ос, ви, но, ва, сло»

2. Отже тема нашого уроку «Частини основи слова». Ми дізнаємося що таке корінь, суфікс і префікс і для чого вони служать.

Отже, увага!

Слухання казки.

«У підводній країні «Морфологія» жили дружні рибки, які плавали зграйками-словами. А найдружнішими були рибки з іменами «вод», під, н, ий» Всі мешканці так і звали їх «водпідний» Одного разу пропливав повз них старенький досвідчений восьминіг і сказав, що такого слова не існує. Давайте складемо правильне слово»

Отже запишемо слово «ПІДВОДНИЙ» (1 учень біля дошки)

- виділимо (підводна, підводне),
- виділимо основу
- виділяємо корінь у слові.
- що таке корінь?

Що треба зробити? Добираємо спорідненні слова.

В зошиті записуємо: вода, водичка,водяний, водиця, підводний, водолаз, водний. Виділяємо спільну частину (корінь)

- А чи є спільнокореневим до слова вода слово - водій?

Гра «Назви зайве слово»

Сир, сирок, сирий, сирний.
Сова, совок, совеня, совенята, совиний.

Висновок. Отже, що таке корінь?
- Корінь - це спільна частина споріднених слів.
- Як виділити корінь: треба дібрати спільнокореневі слова.

4) Закріплення. Самостійна робота. сторінка 72, вправа 164

Гімнастика для очей.

5) - Ознайомлення з префіксом ( ¬ ).
- В якому царстві розташована наша країна «Морфологія»?
- підводному.
- Знову повертаємось до слова «підводний».
- А що стоїть перед коренем?
- Частка під.
- Ця частина називається префікс і виділяється так ¬ (виділяють).

Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (службова частина слова).

Записуємо слово НАДВОДНИЙ.

6) Спостереження за словотворчою роллю префікса.

/Files/images/maysternya/papka-06/Карточка 1.jpg

Картка.

За допомогою префіксів утвори нові слова. Прочитай їх.

Отже, що таке префікс?

Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (службова частина слова).

7) Ознайомлення з суфіксом (^).

Нам залишилося познайомитися ще з однією частиною «н».

Вона стоїть після кореня перед закінченням, називається суфікс і позначається ^.

Суфікс (^) так само як префікс ( ¬ ) служить для творення нових слів.

Записуємо слова водичка і слово водяний. Розбираємо їх за будовою.

Фізкультхвилинка «Щось не хочеться сидіти…»

IV. Закріплення матеріалу.

1. Отже, ми познайомились зі всіма частинами основи слова. І зараз складемо алгоритм розбору слова за будовою. На дошці запис.

/Files/images/maysternya/papka-06/Карточка 2.jpg

Віршована інсценізація.

Виходять по черзі діти – частини основи.

1-й учень.

Служу я для з’язку слів в реченні завжди,
Наприклад: є гора, а стало – дві гори.
Закінченням звуть мене я є частина слова
Я змінне, як взуття. Я зовсім не основа.

2-й учень

Я – чарівна основа слова,
І без закінчення чудово
Існую я, та, зокрема,
Є в мене корінь – голова,
І префікс є і суфікс є,
Ніщо мій настрій не псує!

3-й учень

Спільна частина споріднених слів,
Коренем зветься – Матінка їм.
Така ось родина: День, денний та днина!
Знати повинна кожна дитина.

4-й

Я – префікс і завжди утворюю слова,
Все це чарівно так, що кругом голова!

5-й

Суфікс всім нам допоможе.
І повинен знати кожен:
Після кореня стоїть
І нові слова творить.

Отже, які частини основи слова ми вивчили?
Діти, на згадку про сьогоднішній урок досвідчений восьминіг дарує вам подарунок – таблицю "Будова слова".


Будова слова

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем. Служить для утворення нових слів.

Корінь - спільна частина споріднених слів. Щоб виділити корінь треба дібрати спільнокореневі слова.

Суфікс - частина слова,що стоїть після кореня перед закінченням. Служить для утворення нових слів.

Закінчення - змінна частина слова. Щоб знайти закінчення треба змінити слово. Служить для зв’язку слів в реченні.

Основа – частина слова без закінчення.


2) Працюємо колективно.
Розбір слів за будовою.
Рибак, безхмарний.

3) Самостійна робота в групах по рядах.

1 група
Запиши речення, відкриваючи дужки. Підкресли підмет та присудок.
Під вод(а) гралися веселі рибк(а).

2 група
Прочитай слова. Підкресли зайве. В спільнокореневих словах виділи корінь.
Моряк, морський, морозиво, море.
Сир, сирий, сирок, сирний.

3 група.
Прочитай слова. Розбери їх за будовою – визнач закінчення, основу, корінь, префікс та суфікс якщо є.
Гора, рибний, безводний.

V. Підсумок уроку.

Скажіть: чи здійснилися ваші очікування, навіщо потрібні вивчені частини основи?

Оцінювання.

Домашнє завдання: сторінка 73, вправа №167. Вивчити правило за таблицею.

/Files/images/maysternya/papka-06/100_7590.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7595.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7597.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7604.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7605.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7625.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7626.JPG/Files/images/maysternya/papka-06/100_7629.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 1714