Урок розвитку зв’язного мовлення у 4 класі з використанням інноваційних технологій

Тема: Текст – опис. Твір – опис за картиною І. Левітана «Золота осінь»

Мета: вчити учнів красиво висловлюватися, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори – описи за картиною; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, живопису; корегувати зв язне мовлення, образне мислення.

Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис «Жовтень» з «Пір року» П.І. Чайковського, осінні листочки, малюнки учнів про осінь, портрет І. Левітана, картки «З єднай порівняння».

Корекційна робота: Гнезділов Д., Колесник В. розвиток мовлення, логічного мислення, графічних навичок; Курганський Д. – корекція фонематичного слуху; Кулюпіна К. – професійна підготовка до ролі учителя.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Діти, подивіться одне одному в очі, торкніться одне одного, посміхніться, подаруйте чудовий настрій.

(Учитель торкається першої дитини, а діти – своїх друзів по черзі, «ланцюжком».
Усі діти промовляють «чарівні вітання»)

Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він осінній та цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнемось і поромовим: «Добрий день!»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово учителя.

Діти, ще вчора сонечко заглядало нам у віконечко і попросило здійснити його бажання. Звичайно, я не змогла йому відмовити, бо всі ми знаємо, що без сонечка не було б життя на Землі. Тому сьогодні ми маємо дуже постаратися, щоб провести невеличку уявні подорож у світ прекрасного. Ой, а хто завітав до нас у гості?

2. Творча хвилина.

(Виходить дівчина-осінь, читає вірш, дарує осіннє листячко з завданням: скласти речення)

Непомітно з’явилася осінь
Коротшим день стає щодоби,
Глянь, берізки уже - златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби - дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.

(Валентин Бичко)

/Files/images/maysternya/papka_07/1.jpg/Files/images/maysternya/papka_07/2.JPG

3. Складання деформованого речення.

/Files/images/maysternya/papka_07/3.jpg

- Яке речення зашифрувало сонечко? (Вчіться бачити прекрасне!).
- Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне).
- А за інтонацією? (Окличне).
- Отже, будьте уважними та спостережливими під час подорожі, щоб вона вам надовго запам'яталася, щоб ви завжди вміли бачити прекрасне, хотіли бути кращими, добрішими, милосерднішими.

/Files/images/maysternya/papka_07/4.JPG

4. Мозкова атака.

Відгадування загадки від дівчини Осені.

Коли з дерев листочки злітають,
Коли вже на південь птахи відлітають,
Коли небо сіре, холодний дощ ллється,
Оця пора року як зветься? (Осінь).

Вчитель:

- Ще які пори року ви знаєте?
- Назвіть слова антоніми (пір року). (осінь-весна, зима-літо).
- Всі пори року чарівні, і в усіх хочеться побувати, кожною порою намилуватись, надивуватись. Та сьогодні нас цікавить ця пора року, яка дружить з м'яким знаком.
- Поміркуйте і скажіть, яка із пір року дружить з «ь»?
- Коли до нас приходить осінь за календарем?
- Назвіть осінні місяці.
- Скільки звуків у слові ОСІНЬ?
- Назвіть голосні (приголосні) звуки.
- Назвіть останній звук у слові.

(Учні з низьким рівнем знань роблять звуковий аналіз слова «Осінь».
З окремих букв на листочках утворюють слово «Осінь»)

/Files/images/maysternya/papka_07/5.JPG

5. Прослухування грамзапису "Листопад" з "Пір року" П.І.Чайковського

- Останнє листячко зривається з дерев і утворює чарівну мелодію. Заплющіть очі й послухайте її. Спробуйте подумки намалювати картини природи

(Слухання уривка)

- Які картини викликала музика у вашій уяві?
- Що ви хотіли б зараз робити? (Слухати, як шурхотить листя під ногами, як шепоче листя на деревах, дивитися, як листя кружляє та падає і т. д.).
- Які почуття викликала у вас почута мелодія? (Спочатку спокій, радість, бо ще тепло, потім смуток).

6. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Діти, які картини виникають у вашій уяві, коли я говорю слово «Осінь»? Давайте підберемо слова , які будуть його розкривати.

(вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається»).

Осінь золота, жовта, багряна, ідуть дощі, хмарне небо, відлітають птахи, листя кружляє і падає, шурхотить листя під ногами і т.д.

/Files/images/maysternya/papka_07/6.JPG

7. Легенда про осінь.

Дівчина - Осінь:
- За народним переказом я - Осінь – старша донька Сонця. Я останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи мене на землю, Сонце сказало мені:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І я, виконую наказ Сонця і щороку дарую вам щедрі дарунки полів і садів, і чарую вас своїм осіннім золотом.

III. Повідомлення теми та мети уроку.

Золота осінь - це незвичайна пора. По-різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про осінь. Краса осінньої природи надихає на творчість також художників. Адже ми теж на уроці образотворчого мистецтва малювали різні картини природи. Ось наша картинна галерея.

(Виставка малюнків про осінь).

/Files/images/maysternya/papka_07/7.JPG

А це репродукція картини Ісака Ілліча Левітана "Золота осінь". Сьогодні ми напишемо твір-опис за цією картиною.

IV. Розвиток мовних умінь.

1. Вступне слово дівчини - Осінь.

Художник Ісак Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих і цікавих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є "Золота осінь".
Пригадайте, що таке пейзаж, а що таке репродукція.

(Пейзаж - загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид, ландшафт. Репродукція - відбиток, копія, фотографії або поліграфічне відтворення зображень творів живопису.)

2. Бесіда з учнями.

- Який період осені зобразив художник?
- Чому ви так вважаєте?
- Який місяць? Чому?
- Які кольори використав художник?
- Яких кольорів більше – теплих чи холодних?
- Які барви головні?
- Яке небо? Вода в річці? Яка погода?
- Який настрій викликає у вас ця картина?

Гіімнастики для очей

3. Робота в парах. «Промінчики сонця»

/Files/images/maysternya/papka_07/8.JPG/Files/images/maysternya/papka_07/9.JPG

Дібрати ознаки осені.

(кожній парі дається іменник на промінчику до якого потрібно дібрати якомога більше прикметників)

Осінь: щедра, багата, чарівна, казкова, барвиста,багряна…
Погода: тиха, привітна, прохолодна….
Небо: синє, сіре,безхмарне, ласкаве…
Сонце: тепле, сумне….
Дерева: золотисті, різнобарвні, позолочені, багряні…
Листочки:золоті,коричневі,жовті,багряні,зелені….
Вода в річці: кришталева, синя, глибока, голуба.
Настрій: веселий, святковий.

(зачитують прикметники і вивішують промінчики до сонця)

4. Підбір порівнянь. Самостійна робота.

Перевіряємо у вигляді гри «Діалог»
(І варіант хором питає – ІІ варіант відповідає)

- На картках з єднайте стрілочками найбільш вдалі порівняння.

Хмарки, мов білі овечки,
Одяглася в святкове плаття,
Листя, немов барвиста карусель,
Листопад, немов золотий дощ.
Берізки вбралися, мов… дівчата;
Листочки схожі на яскравих метеликів.

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

«Кленові листочки»

Осінь. Осінь. Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє. (пальцем показують рух дощика)
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають, (руки в сторони, присідають)
У книжки їх закладають. (імітують збирання листочків)
Наче човники рікою (роблять ліхтарики)
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті,
червонясті, золотисті. (кружляють)

/Files/images/maysternya/papka_07/10.JPG

VІ. Самостійна робота учнів.

1. Підготовча робота до написання твору.

- Ви послухали і подивилися , як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга, як письменників. Який вид тексту буде у нас? (опис)
- З яких частин він складається? (зачин, основна частина, кінцівка)

(Схема опису у вигляді картки на парті)

/Files/images/maysternya/papka_07/11.JPG

2. Усний опис картини за поданими питаннями (2-3 учнів).
3. Запис у зошит. Творча самостійна робота учнів.

VIІ. Підсумкова рефлексія.

Зачитування кількох робіт школярів

Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, музики,милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь». Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи.

Діти, любіть і бережіть природу!

Кiлькiсть переглядiв: 627