Віхи історії

«Кришталик»

Стежками історії школи з 1958 року по теперішній час

Історична оповідь охоплює період діяльності Комунального закладу «Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик» починаючи з 1958 року по теперішній час.

У далекому 1958 році на північно-західній околиці міста Рубіжного Луганської області на пісщаному пустирі було збудовано споруду семирічної школи. Школа по вулиціБудівельників, будинок 3, профункціонувала всього рік. Очолював школу Гнилицький Сергій Філіпович. Серед членів педагогічного колективу були педагоги Нечитайло С.І. та Фень Т.О. Наступним директором був Кравцов Анатолій Антонович, який 1959 році передав свої повноваження Душкіну Володимиру Олександровичу. Завучами були Гнилицький Сергій Філіпович та Астахова Неля Григорівна, а старшим вихователем Дробот Віра Григорівна. Саме в цей рік школа змінила свій статус на неповну середню школу-інтернат № 1.

У травні 1959 року було ухвалено рішення Рубіжанського міськвиконкому про передачу цієї будівлі під загальноосвітню школу-інтернат. Нова школа потребувала нових приміщень. Перший камінь під будівництво було закладено 1 липня 1959 року. За перший місяць будівництва звели 3-поверхневий корпус гуртожитка на 315 учнів, а ще через місяць були закінчені внутрішні оздоблювальні роботи. 5 листопада 1959 року закінчили будівництво їдальні. В цей же день почала працювати кочегарка. Майстерні остаточно були добудовані й здані в експлуатацію 1 січня 1964. Заняття в Рубіжанській школі-інтернаті №1 почалися 1 вересня 1959 року.

Виховання учнівського колективу велось через роботу на пришкільному господарстві. Це 50 га оранки поблизу хутору Пшеничний та свиноферми (протягом року вигодовували по 20 свиней). У 1958-1968 роках особливою популярністю серед учнів користувався духовий оркестр під керівництвом Піддубного І.І. Багато учнів відвідували музичну школу.

Проводилась велика краєзнавча робота, якою керував Ковтун Анатолій Андрійович. Учні - члени туристично-краєзнавчого гуртка - здійснювали туристичні походи до Святогорська, гір Криму, Карпат і Кавказу. Особливо складним, але надзвичайно захоплюючим був похід на велосипедах до міста Волгоград. Діти пройшли шлях 41-ої стрілецької дивізії, яка звільняла наше місто від фашистських загарбників. Не менш цікавим був похід на дерев'яному плоту від витоків річки Сіверський Донець до міста Рубіжне.

З 1967 році директором був Відерніков Федір Єгорович, завучем - Ковтун Анатолій Андрійович, який працює на цій посаді до 1977 року. З 1968 по 1972 рік школу очолювала Остапенко Тамара Михайлівна. 1972-1984 – директором школи працює Гончаров Михайло Афанасович.

Відповідно до рішення Ворошиловградського облвиконкому від 5 червня 1973 року школа-інтернат №1 м. Рубіжного була реорганізована з 1 вересня 1973 в Рубіжанську спецшколу-інтернат для слабозорих дітей з контингентом 140 учнів.

Колектив багато працює над оволодінням методикою викладання для слабозорих дітей через самоосвіту, на курсах при Центральному інституті удосконалення вчителів (ЦІУВ) в місті Київ. У школі навчаються діти з 0 по 9 клас. За час навчання вони засвоюють програму 8-річної загальноосвітньої школи. У школі обладнаний офтальмологічний кабінет, діти знаходяться під постійним наглядом лікаря-окуліста, лікаря-педіатра і медичної сестри, регулярно проходять лікування в очному відділенні міської лікарні, отримують посилене чотириразове харчування. Обладнано навчальні кабінети, майстерні, кабінет лікувальної гімнастики, декілька років учні займаються виробничою працею на базі шефського підприємства УТОС.

З 1977 по 1987 рік заступником директора з навчально-виховної роботи працювала Калініна Таїсія Титівна, яка багато уваги приділяла формуванню свідомої дисципліни школярів та розвитку самоврядування в школі.

1983 рік – школа починає випускати учнів з неповною середньою освітою. В цей час розвивається колективна творчість в оформленні гуртожитка. Цією роботою керувала до 1993 року старший вихователь Сарана М.М., лауреат фестивалю народної творчості. В цей час працює і малий учнівський завод «Бджілка», де діти виконували замовлення УПП УТОС. Тісний зв'язок і співробітництво з УПП УТОС дав можливість дітям проходити виробничу практику та займатися продуктивною працею.

У 1984 році директором стає Коробченко Валентина Степанівна, яка майже 20 років очолює школу. Вона багато зробила для покращення побуту учнів, удосконалення навчально-виховного процесу в школі для дітей зі зниженим зором, співробітництву педагогічного та учнівського колективу, особливу увагу приділяла оздоровленню дітей-сиріт та дітей з малозабезпечених родин. Валентина Степанівна професіонал педагогічної справи, вчитель вищої категорії, відмінник народної освіти, відзначений багатьма почесними галузевими й урядовими нагородами, природжений лідер, талановитий керівник, ветеран педагогічної праці.

Поряд з нею з 1987 року на посаді заступника директора з навчально-виховної роботи працювала Арвачова Ніна Григорівна - творча, енергійна людина з нестандартним мисленням, яка змогла вміло реалізувати у роботі свої знання специфіки навчання й виховання слабозорих дітей, забезпечити єдність навчання й виховання з корекційною роботою. Саме в цей час активізували свою роботу предметні методичні об’єднання, тифлосемінар. Ніна Григорівна досконало знає, цінує, пропагує українську мову, культуру, традиції і відкриває етнографічний музей «Світлиця» та музей ТарасаШевченка. Арвачова Н.Г. неодноразово була відзначена грамотами міського та обласного рівнів, має значок «Відмінник освіти України».

На підставі Розпорядження «Про створення організацій обласної комунальної власності» від 12 березня 1993 року № 89 м. Луганськ в 1993 році Рубіжанська спеціальна школа-інтернат для слабозорих дітей була реорганізована в Рубіжанську державну комунальну спеціальну школу-інтернат для дітей з вадами зору.

З 1993 по 1997 рік заступником директора з виховної роботи працює Авер’янова Тетяна Іванівна. Було організовано роботу шкільного Театру юного глядача — ТЮГа. У 1993 році духовий оркестр під керівництвом Назимова А.О. стає лауреатом фестивалю і в повному складі нагороджується путівкою до «Молодої гвардії» в м. Одеса. Дитячий колектив школи–інтернату для слабозорих дітей неодноразово займає призові міста в обласному фестивалі «Повір у себе».

З 1997 року заступником директора з виховної роботи стає Кільяченкова Галина Павлівна, яка демонструє високий педагогічний стиль у роботі, у ставленні до дітей і колег, тактична, делікатна, самовіддана творча особистість, професіонал своєї справи. Галина Павлівна зробила великий внесок у виховання культури поведінки учнів, їх культури спілкування та розвитку творчого потенціалу здебільшого через роботу гуртків.

На підставі Розпорядження Рубіжанської міської Ради Виконавчого комітету «Про перереєстрацію Рубіжанської комунальної спеціальної загальноосвітньої школи - інтернат» № 165 від 29.05.2000 р в м. Рубіжне Рубіжанська державна комунальна спеціальна школа-інтернат для слабозорих дітей була перейменована в Рубіжанську комунальну спеціальну загальноосвітню школу-інтернат.

1 вересня 2003 року на святі Першого дзвоника всі присутні стали свідками хвилюючої неординарної події: незмінний протягом майже 20 років директор школи Коробченко Валентина Степанівна передала символічний ключ від школи молодому, енергійному й творчому педагогу Колодній Наталії Анатоліївні. З 2003 до теперішнього часу директор школи - Колодна Наталія Анатоліївна. Заступники директора з навчально-виховної робити Муренець Людмила Сергіївна (2004-2019 р.р.), Сич Марина Анатоліївна (з 2019 року), з виховної роботи – Примак Ольга Яківна (з 2004 року).

2005 р. – заклад стає членом Українського Руху «Педагоги за мир та взаєморозуміння».

На підставі Розпорядження голови обласної ради «Про затвердження Статуту комунального закладу «Рубіжанський навчально-реабілітаційний центр «Кришталик» від 22.02.2007 №83 «Рубіжанська комунальна спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим зором була перейменована в комунальний заклад «Рубіжанський навчально-реабілітаційний центр «Кришталик».

2007 р. – КЗ «РНРЦ «Кришталик» отримав статус науково-експериментальної установи регіонального рівня.

Керуючись пунктом 2 статті 8 Закону України «Про загальну середню освіту», з метою здійснення інноваційної освітньої діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах з 2007 р. КЗ «Рубіжанський навчально-реабілітаційний центр «Кришталик» (нині РОСШ "Кришталик") став експериментальним навчальним закладом регіонального рівня та проводив дослідно-експериментальну роботу за темою: «Медико-педагогічна реабілітація дітей зі значним та стійким зниженням зору» (наказ Управління освіти і науки Луганської облдержадміністрації від 07.12.2007 №1397). Враховуючи значущість та актуальність проблеми, маючи досвід проведення експериментальної роботи, рішенням педагогічної ради центру колектив визнав за доцільне продовжити дослідно-експериментальну роботу навчального закладу і у січні 2013 р. розпочав експеримент за темою: «Навчально-реабілітаційний центр як педагогічна система соціалізації дітей з особливими потребами» (наказ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Луганської обласної державної адміністрації від 15.02.2013 №139), залишаючись у дослідному полі вітчизняної методології суб’єктно – поведінковий підхід, маючи відповідну матеріально-технічну базу.

У 2008 році педагогічний колектив РНРЦ «Кришталик» (нині КЗ «РОСШ "Кришталик") став членом Луганського осередку Всеукраїнської громадської організації «Асоціація тифлопедагогів України». Директор закладу є керівником регіонального осередку асоціації. 2006р. – спеціальна школа стає членом Всеукраїнської громадської організації «Асоціація тифлопедагогів України».

Колектив школи є активним учасником з’їздів, конгресів, виставок, семінарів з питань тифлопедагогіки:

- березень 2008 р. - Всеукраїнський з’їзд тифлопедагогів «Теорія і практика тифлопедагогіки: взаємозв’язки та взаємозбагачення», м. Київ;
- травень 2012 р. - Конгрес тифлопедагогів України «Шляхи реалізації прав інвалідів по зору на якісну освіту в Україні», смт. Вигода, Івано - Франківська область;
- жовтень 2012 р. - З’їзд педагогів вчителів та працівників освіти держав - учасників СНД «Сучасні освітні- технології в контексті нової парадигми освіти», м. Єреван;

- грудень 2012 р. - Круглий стіл «Організація комплексної реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами в умовах НРЦ»;
- березень, 2015 р. - Педагогічне стажування «Сучасний заклад - проектний підхід до організації роботи згідно до положень європейських кваліфікаційних рамок», м. Лодзь, Польща;

- листопад 2015 р. - Проект професійного розвитку «Форми та методи корекційно-розвивальної роботи навчально-виховного процесу в умовах центру»;
- березень 2016 р. - Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти -2016» в номінації «Інноваційні форми розвитку професійної компетентності педагогічних працівників у закладах освіти». Заклад нагороджено срібною медаллю;
- квітень 2016 р. - Обласний науково-практичний семінар «Створення сприятливих умов для рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах РНРЦ «Кришталик».

2007 р. – КЗ «РНРЦ «Кришталик» отримав статус науково-експериментальної установи регіонального рівня. Віхи траєкторії розвитку професійної компетентності педагогічного колективу

2007-2012 роки - Експериментально-дослідна діяльність за темою «Медико-педагогічна реабілітація дітей зі значним та стійким зниженням зору» (наказ Управління освіти і науки Луганської облдержадміністрації №1397 від 07.12.2007р.);

2013-2018 роки - Експериментально-дослідна діяльність за темою «Навчально-реабілітаційний центр як педагогічна система соціалізації дітей з особливими потребами» (наказ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Луганської обласної державної адміністрації №139 від 15.02.2013)

2018-2022 роки - Експериментально-дослідна діяльність за темою «Формування в учнів з особливими освітніми потребами ключової компетентності «уміння вчитися впродовж життя» (наказ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Луганської обласної державної адміністрації №143 від 12.06.2018)

2013р. - колектив РНРЦ «Кришталик» (нині РОСШ "Кришталик") почав працювати над новим напрямом - роботою з тотально сліпими учнями. Створені відповідні умови для навчання та перебування відповідної категорії дітей. З цією метою був відкритий спеціалізований кабінет компенсаторної корекції та розвитку.

Комунальний заклад «Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик» є базовим закладом Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кафедри клінічних очних захворювань Луганського медичного університету, кафедри дефектології та психологічної корекції Луганського національного педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка;

Фахівцями Соціально-медико-психолого-педагогічного консиліуму (СМППК) розроблена система корекційно-розвивальної роботи як механізму розвитку життєвої компетенції дітей сліпих та із залишковим зором, створені індивідуальні реабілітаційні програми за різними напрямами. КЗ «РОСШ «Кришталик» посів І місце серед інноваційних проектів «Школа здоров’я, школа успіху, школа радості» у обласному конкурсі «Дитяча посмішка – турбота дорослих»;

2010 р. – участь у Міжнародній виставці «Сучасні навчальні заклади – 2010» у номінації «Інноватика в принципах і механізмах функціонування освітнього закладу випереджаючої освіти для сталого розвитку», заклад нагороджено Бронзовою медаллю виставки.

2016 р. – участь у Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти-2016» у номінації «Інноваційні форми розвитку професійної компетентності педагогічних працівників у закладах освіти», заклад нагороджено Срібною медаллю виставки.

2017 р. - участь у Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти-2017» у номінації «Корекційно-розвивальні технології в освіті дітей і молоді з особливими потребами», заклад нагороджено Золотою медаллю виставки.

2021 р. - участь у Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти-2021» у номінації «Психологічний супровід освітніх реформ у діяльності психологічної служби», заклад нагороджено Золотою медаллю виставки.

З 2013 року колектив РНРЦ «Кришталик» (нині РОСШ "Кришталик") почав працювати над новим напрямом - роботою з тотально сліпими учнями.

У 2018 р відповідно до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. №114, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.05.2002 р. за № 428/6716, (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки від 23.11.2009 № 1054), Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 7.11.2000 р. № 522, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.12.2000 р. за №946/5167 (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки від 11.07.2017 № 994), ураховуючи клопотання КЗ «Рубіжанський навчально- реабілітаційний центр «Кришталик» від 05.06.2018 р. № 06, висновок науково-методичної ради Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (від 18.06.2018 протокол № 4) та з метою теоретичного обґрунтування, розробки й впровадження системи роботи з формування ключової компетентності «уміння вчитися впродовж життя» учнів з особливими потребами на базі КЗ "Рубіжанський навчально-реабілітаційний центр "Кришталик" розпочато дослідно-експериментальну роботу регіонального рівня за темою "Формування в учнів з особливими освітніми потребами ключової компетентності "уміння вчитися впродовж життя".

У 2019 році на підставі Розпорядження голови обласної державної адміністрації – керівника обласної військово-цивільної адміністрації «Про зміну типу та перейменування юридичної особи – закладу загальної середньої освіти – Комунального закладу «Рубіжанський навчально-реабілітаційний центр «Кришталик» від 04.12.2019 № 974 перейменовано в Комунальний заклад «Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик».

Комунальний заклад «Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик» є державним закладом інституційного догляду та виховання для дітей з особливими освітніми потребами, освітнім і корекційно-реабілітаційним закладом, що задовольняє потреби в освіті, вихованні, соціальному супроводі та реабілітації, забезпечує умови для відновлення здоров’я, соціальної адаптації, професійної орієнтації сліпих дітей, дітей з порушеннями зорової функції та комплексними порушеннями. Метою діяльності закладу є забезпечення прав дітей з особливими освітніми потребами, які потребують лікування та реабілітації, на рівний доступ до якісної загальної середньої освіти.

Заклад у своїй діяльності керується Конституцією України, актами Президента України, законами України, постановами Кабінету Міністрів України та актами Міністерства освіти і науки України, рішеннями місцевих органів виконавчої влади, іншими нормативно-правовими актами в галузі освіти і охорони дитинства, власним Статутом.

Комунальний заклад «Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик» є юридичною особою, має самостійний баланс, а також відповідні печатки і штампи для забезпечення функціонування установи.

Згідно зі Статутом основними завданнями КЗ «РОСШ «Кришталик» є:

Забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, на здобуття загальної середньої освіти з урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку;

Забезпечення в освітньому процесі системного психолого-педагогічного супроводження з урахуванням стану здоров’я, особливостей психофізичного розвитку учнів (вихованців);

Розвиток природних здібностей і обдарувань, творчого та критичного мислення учнів (вихованців), здійснення їх допрофесійної підготовки та соціалізації;

Сприяння засвоєнню учнями (вихованцями) норм етики та загальнолюдської моралі, міжособистісного спілкування, основ гігієни та здорового способу життя, початкових трудових умінь і навичок;

Сприяння всебічному розвитку учнів (вихованців);

Сприяння набуттю ключових компетентностей учнями (вихованцями), запровадження педагогіки партнерства, надання консультацій батькам або законними представникам учня (вихованця) з метою забезпечення їх активної участі в освітньому процесі.

Основним засобом реалізації призначення нашого закладу освіти є засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту загальноосвітніх програм та виконання вимог Державних стандартів освіти. У той же час спеціальна школа має у своєму розпорядженні додаткові специфічні засоби реалізації свого призначення:

уведення в структуру освітнього процесу для учнів 1-12-х класів корекційно-розвиткових занять, а саме: ритміки, соціально-побутового орієнтування, розвитку мовлення, орієнтування у просторі, мобільності, корекції розвитку, лікувальної фізкультури;

застосування додаткової години на вивчення навчального предмету Зарубіжна література для учнів 8-го класу, що сприяє загальнокультурному розвитку особистості та формує гуманістичний світогляд;

заклад надає учням широкі можливості спробувати себе в різних видах діяльності, а саме:

- участь у шкільних та міських учнівських олімпіадах з навчальних предметів, Усеукраїнських та міжнародних предметних конкурсах, у тому числі й онлайн;

- заняття в художньо-естетичних гуртках різноманітних напрямів: духового оркестру, вокального співу, роботи з природними матеріалами, папером та інші;

- участь у спортивних заходах шкільного, міського та регіонального рівнів;

— охоплення усіх учнів оригінальною позаурочною діяльністю з учнівського самоврядування, а саме: участь у роботі дитячої шкільної організації «Криштал».

Уся система роботи фахівців Спеціальної школи спрямована на комплексну реабілітацію, що включає в себе медичну, педагогічну, психологічну та корекційну складові. Комплекс медичних, психолого-педагогічних, професійно-підготовчих засобів, що мають на меті відновлення або компенсацію порушених функцій організму, допомагає дітям успішно оволодіти шкільною програмою відповідно до їх можливостей та підготувати їх до самостійного життя в суспільстві.

Приведення системи освітньої роботи у відповідність до потреб сім’ї та змісту сучасних корекційно-освітніх послуг, передбачає обов’язкове включення батьків у процес навчання та виховання дитини. Тільки в контексті спільної взаємодії педагогів, батьків, психологів, медичних працівників, громади така робота може мати позитивні результати.

Матеріально-технічна база спеціальної школи

У школі створені належні умови проживання та утримання вихованців, що мають порушення зорової функції у комплексі з іншими порушеннями. На території закладу є навчальний та спальний корпуси, спортивні майданчики, їдальня, майстерні. На першому поверсі навчального та спального корпусів встановлені пандуси, що забезпечують фізичну доступність дітям з порушеннями опорно-рухового апарату до навчальних кабінетів. Навчальні класи та кабінети обладнані сучасними мультимедійними комплексами. До їхніх послуг 21 навчальний кабінет, серед них кабінети інформатики, фізики, хімії, комп’ютерний, лінгафонний, обслуговуючої праці, тифлокомплекс, кабінет психоемоційного розвантаження, кабінет компенсаторної корекції та розвитку, кабінет розвитку мовлення, облаштовано кабінети ЛФК, фізичної культури, зал ритміки, кабінет соціально-побутового орієнтування з сучасно обладнаним та укомплектованим приладдям. У навчально-виробничих слюсарній і столярній майстернях учні оволодівають навичками роботи з деревом, залізом, знайомляться з робочими професіями та народними ремеслами.

Забезпеченість учнів підручниками складає 100%. Шкільна бібліотека має 770 підручників та 70 примірників дитячої художньої літератури, друкованих шрифтом Брайля.

/Files/images/maysternya/1 Стенд.jpg

/Files/images/maysternya/2 Стенд.jpg

/Files/images/maysternya/3 Стенд.jpg

/Files/images/maysternya/4 Стенд).jpg

/Files/images/maysternya/5 Стенд .jpg

/Files/images/maysternya/6 Стенд.jpg

/Files/images/maysternya/7 Стенд.jpg

/Files/images/maysternya/8 Стенд.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 625